10 tipů jak na grafiku pro lektory

Hanka Šradějová
|
4.4.2022

Vizuální tvorba je pro současné lektory jazyků velmi důležitou součástí jejich práce. Vytvářet materiály do lekcí, pracovní listy, záhlaví pro Google Classroom či v neposlední řadě marketing a příspěvky na sociální sítě, je možné zvládnout rychleji, když budete mít svůj osobitý styl.

Těchto 10 tipů zpracovala Hanka Šradějová, naše dvorní grafička. Rukama ji prošel celý vizuál Digitálních lektorů. Od vizuálního stylu, loga, výběru písma, grafické podoby webu, šablon pro sociální sítě, produktové fotografie… Vytvořila i vizuální stránku Španělštiny do plavek. Je autorkou ilustrací, grafické stránky i sazby naši knihy 164úkolů. Vede vlastní projekt s názem mojesfera.

1. Inspirujte se

Na začátku se inspirujte, ale nekopírujte. Podívejte se, jak s grafikou pracují vaše oblíbené značky. Jak pracují s fotkou, barvami a písmem? Jaké používají vizuální nástroje? Jděte do hloubky. Zkuste si udělat moodboard z toho, co se vám líbí a konkrétně pojmenovat principy, jaké by mohly být použitelné pro vás. Pinterest, Behance, Czechdesign

2. Jednoduchost 

Zní to jako klišé, ale je to doslova základ. Buďte minimalisté, zaměřte se na podstatné a vše ostatní vynechte. Určí to priority vašeho sdělení, které tím bude jasnější pro klienty, ale i pro vás.  

3. Stavební prvky vizuálního stylu

Je to jako stavět dům, vy jste architekti. Základem vizuálního stylu (domu) je písmo, barevnost a obraz. Ale také vaše osobitost a charakter vaší značky. To, jak všechny tyto stavební prvky dáte dohromady a jaká si stanovíte pravidla, určí podobu vašeho vizuálního stylu. A pamatujte také, že to není hned, že se váš dům může dál vyvíjet a růst.

4. Grafický manuál 

Vyrobte si manuál, neboli kodex vašeho vizuálního stylu, kde si přesně a jasně pomocí textu, obrázků a příkladů  definujte váš vizuální styl — způsoby práce s typografií, barvy a práces obrazem. Manuál slouží k tomu, aby byl váš styl jednotný a nevzdalovali jste se od jeho podstaty. Inspiraci hledejte například pod pojmem brand board.

5. Kvalitní písmo

Někdy stačí kvalitní písmo, jako úplný základ vašeho vizuálního stylu. Vyberte si třeba dvě — jedno osobité a výrazné a jedno univerzální (systémové), které se k sobě hodí. Na písmu nešetřete, vyplatí se zakoupit písmo s licencí ideálně z české písmolíjny (bude mít kompletní diakritiku). Kvalitní písma mají autora a popisek, který vám s výběrem pomůže. Storm Type Foundry, Suitcase Type Foundry, Google Fonts

6. Barevnost

Vyberte si barvy, které máte rádi a zároveň odpovídají charakteru vaší značky a cílové skupině. Minimum jsou dvě (základní osobitá + neutrální univerzální). Na webu Pantone si tyto barvy definujte v hodnotách pro tisk (CMYK), digitál (RGB), web (HEX). Pro každý grafický výstup použijte správný barevný profil, výsledek bude stát za to.

7. Obraz 

Fotky/ilustrace budou tvořit fasádu vašeho vizuálního stylu. Buďte osobití, vynechte fotobanky. Používejte obrázky ve správném rozlišení pro dané médium. Investujte do fotografa, který vám na začátku vyrobí účelový balíček fotek, včetně vašeho profesionálního portrétu. Následně už můžete nabalovat váš obrazový obsah na sociální sítě a blog.

8. Typografická pravidla 

Nastudujte si základní typografická pravidla, ať víte, kde má a nemá být mezera, jaké použít uvozovky, atd. Jako pěst na oko působí jednoznaková předložka na konci řádku, přesuňte jí o řádek níž. Sjednoťte velikosti a řezy na stránce na minimum. Nedávno vyšla skvělá a pochopitelná kniha o typografii Typokniha, z níž můžete čerpat.

9. Investujte 

Na začátku se vyplatí do grafiky alespoň trochu zainvestovat. Například koupí kvalitního fontu a nafocení fotek, vytvoření funkčního webu, zaplacení kurzů, zakoupení pro verze Canvy. Všechny tyto investice se vám vrátí. Je lepší začít kvalitně než pak roky napravovat polovičatá řešení.

10. Vizuální styl od grafika 

Nechte si alespoň základní vizuální styl navrhnout od grafika. Je jich celá škála, určitě najdete někoho vhodného přímo pro vaše potřeby. Práce s grafikou budete mít do budoucna stejně hodně, tak proč si jí trochu neušetřit. Je to stejné, jako jít ke kadeřníkovi, který vás ostříhá na míru a vy už si pak svůj účes jen každodenně upravujete.

Hanka Šradějová 

Je naše dvorní grafička. Rukama ji prošel celý vizuál Digitálních lektorů. Od vizuálního stylu, loga, výběru písma, grafické podoby webu, šablon pro sociální sítě, produktové fotografie… Vytvořila i vizuální stránku Španělštiny do plavek. Je autorkou ilustrací, grafické stránky i sazby naši knihy 164úkolů. Spolupracuje s Kunsthalle Praha, nakladatelstvím Běžíliška, Nadací Via, Cestou domů, Museem Kampa… Vede vlastní projekt s názem mojesfera.

Canva pro lektory

Videokurz o oblíbeném designovém online programu Canva. Naučte se využít všech skvělých možností, které Canva nabízí. Vytěžte z ní maximum a dejte vašim lekcím neodolatelnou tvář!

Naučte se učit online

Chcete se stát svobodným lektorem a pracovat odkudkoli? Online výuka je řešení.
To chci umět!